De Havensluis is al half af!

Zoals bekend zet Gouda ~sterk~ aan de IJssel zich in voor de herinrichting van het IJsselfront tot een aangenaam verblijfsgebied en lobbyen we binnen en buiten Gouda voor herstel van de vaarverbinding tussen Haven en rivier door aanleg van de Havensluis of IJsselhavensluis, de oude naam van de sluis die de gemeente Gouda sinds kort weer gebruikt.

Die IJsselhavensluis is toch veel te duur voor Gouda? Dat is een kwestie van hoe je ertegen aankijkt. Het helpt dat het Hoogheemraadschap van Rijnland bij de komende fase van verbetering van de IJsseldijk rekening houdt met de mogelijke heropening van de sluis. Dat voorkomt hogere kosten in de toekomst.

En dankzij Rijnland weten we ook dat de kosten aanzienlijk lager kunnen liggen dan vaak wordt verondersteld. Rijnland heeft namelijk in 2017, tijdens de vorige fase van de dijkverbetering, een plan opgesteld voor aanleg van de sluis waarbij maximaal gebruik is gemaakt van wat er al ligt. Eigenlijk, zo laat dat plan zien, is de sluis al half af: Er is de monumentale set sluisdeuren met wanden en alles wat daarbij hoort (het binnenhoofd), dat binnenkort zal worden gerestaureerd door de gemeente Gouda. En er is een duikerbak onder de Nieuwe Veerstal door met een solide fundering. De bovenkant van de duiker verwijderen, een hefportaal aanleggen op de plek van de huidige duikerschuiven en dan daar weer een brug overheen. En voilà, de klus is geklaard. Rijnland heeft becijferd wat het zou kosten. Indertijd kon het voor een bedrag tussen de € 4,6 en 6,9 miljoen gerealiseerd worden. Omdat we merken dat er soms veel hogere bedragen rondzingen, vindt u hier alle documenten.

Eindnota-doorvaarbaar-maken-Havensluis-2010-gem.-Gouda.pdf

Kostenraming-Havensluis-HHSRijnland-2018-pdf.pdf

CROWberekening-2018-doorvaarbaar-maken-Havensluis-Gouda-HHSRijnland.pdf

Schetsontwerp-IJsselhavensluis-Gouda-HHSRijnland-2018.pdf

Eén gedachte over “De Havensluis is al half af!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *