Sinterklaas bracht ons veel goeds

Met de tijdelijke inrichting van de IJsselkade bracht de Sint goede ideeën mee voor Gouda. Voordat de NTR alles weer zou afbreken zijn wij de volgende dag de inrichting nog eens goed van dichtbij wezen bekijken en fotograferen.

De 'Pakjesboot 12' meerde af aan een drijvende steiger voor de IJsselkade waarbij de Goudse Pieten op de 'gangway' een erewacht vormden voor Sinterklaas.

De ‘Pakjesboot 12’ meerde af aan een drijvende steiger voor de IJsselkade waarbij de Goudse Pieten op de ‘gangway’ een erewacht vormden voor Sinterklaas.

Vol verwachting klopten de harten van de vele natte en koude kinderen tijdens het wachten op de ‘Pakjesboot 12′ die op 15 november 2014 over de Hollandsche IJssel Gouda zou binnenvaren. Toen het schip eindelijk opdoemde uit de mistige regen, bij de schoorsteen die zo’n belangrijke rol had in het Sinterklaasjournaal, was de blijdschap groot en het lange wachten in het druilerige weer gelukkig gauw vergeten. Om zoveel mogelijk publiek en de televisiecamera’s goed zicht op het spektakel te kunnen bieden had de NTR, in de dagen voor de aankomst, flink uitgepakt. De IJsselkade was compleet verbouwd waarbij voor de kade een serie pontons aan elkaar was gemaakt die samen een lange drijvende steiger vormden. Met twee dwarspontons en een aantal kabels werd de drijvende steiger op afstand van de kade vastgehouden. Een lange ‘gangway’, die kon meebewegen met de eb- en vloedbewegingen, verbond de drijvende steiger met de IJsselkade. De boot van Sinterklaas kwam daardoor inderdaad prachtig in beeld met een lange rij in Gouda opgeleide pieten die de Goedheiligman verwelkomden op de gangway.

Aan het einde van de IJsselkade bij de Mallegatsluis was voor het publiek een handige trap aangelegd die voor een riante verbinding zorgde met de Bogen.

Aan het einde van de IJsselkade bij de Mallegatsluis was voor het publiek een handige trap aangelegd die voor een riante verbinding zorgde met de Bogen.

Sinterklaas bracht ongetwijfeld weer veel goeds mee voor de kinderen die zoet waren geweest, maar met de tijdelijke inrichting van de IJsselkade bracht de Sint ook goede ideeën mee voor Gouda. Voordat de NTR alles weer zou afbreken zijn wij de volgende dag de inrichting nog eens goed van dichtbij wezen bekijken en fotograferen. Het gevoel om zo laag bij het water bijna midden op de rivier op die pontons te staan was een geweldige belevenis. De gedachte bekroop ons dat dit wel eens een een mooie leidraad zou kunnen zijn voor een permanente inrichting van het Goudse waterfront in het kader van Gouda ~sterk~ aan de IJssel. Met het vertrek van Koudasfalt en de 110 meter lange zand- en grindschepen die daar afmeerden, behoort dat nautisch gezien ook tot de mogelijkheden. Een permanente drijvende steiger kan, door middel van een aantal palen in de rivierbodem, op zijn plaats gehouden worden waardoor aan beide zijden van de steiger en ook aan de IJsselkade zelf, dan schepen kunnen liggen. Buiten dat dit zorgt voor een flink grotere capaciteit van ‘de Goudse Haven’, zoals het gebied in het Sinterklaasjournaal werd genoemd, ontstaat er zo ook een leuke wandelpier om van de rivier, de stad en de schepen te kunnen genieten.

Een permanente uitvoering van zo'n drijvende steiger is misschien wel iets om Gouda ~sterker~ aan de IJssel te maken.

Een permanente uitvoering van zo’n drijvende steiger is misschien wel iets om Gouda ~sterker~ aan de IJssel te maken.

Het lijkt ons in ieder geval iets om te onthouden als Gouda werk gaat maken van een herinrichting van haar waterfront. Wat ook interessant was dat De NTR aan het einde van de IJsselkade een brede trap had gemaakt. Voor het publiek ontstond zo een riante verbinding met de rijweg die voor die gelegenheid was afgesloten voor autoverkeer. Zo ontstond ook een directe voetgangersverbinding met de Bogen en de Museumhaven. De onderdoorgang onder de Mallegatbrug is natuurlijk leuk maar heeft wel zijn beperkingen. Zo is het smalle trapje over de muur heen niet ideaal. Maar meer kan je daar niet kwijt. Met zo’n brede trap die de NTR had aangelegd kan het dus ook.

Aan de binnenkant van de drijvende steiger kunnen ook schepen liggen.

Aan de binnenkant van de drijvende steiger kunnen ook schepen liggen.

Daarvoor zal wel eerst de weg voor de binnenstad langs een 30 kilometerzone moeten worden. Dat is niet ondenkbaar want aan het uitwerken van die gedachte was het gemeentebestuur al begonnen zodra de dijkverbetering voor de stad langs er aan leek te komen. Die dijkverbetering voor de stad langs is uitgesteld maar zeker niet afgesteld. Wij stellen voor om dan de ideeën, die Sinterklaas meebracht, weer eens uit de kast te trekken.

Eén gedachte over “Sinterklaas bracht ons veel goeds

  1. Meeliften is een prima manier te Gouda sterk aan de IJssel onder de aandacht te brengen: profiteren en profileren. Misschien kunnen we andere (industriële) pannen ook betrekken bij het doel Centrum en Korte Akkeren met onze enige echte rivier te koppelen. Overigens hoop ik dat sint Nicolaas volgens jaar weer gewoon via de TURFSINGEL binnenvaart. Ik heb geen behoefte aan een afgesloten binnenstad.
    Ben van Bommel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *