Door Hans du PréMet zijn vele grachten en grachtjes werd Gouda vroeger het Venetië van het noorden genoemd. Helaas is veel daar van gedempt, maar de grachten die we nog hebben worden door de inwoners van Gouda gekoesterd. In 2008 heeft de gemeente Gouda daar een prachtig project voor opgezet; Gouda Hollandse Waterstad met het Cultureel en Havenkwartier. Het daarin geplande Cultuurhuis, op de plek van het voormalige klooster van de Collatiebroeders in het Raoul Wallenbergplantsoen aan de Jeruzalemstraat, is toen niet van de grond gekomen. Maar voor Gouda als Hollandse Waterstad en het Havenkwartier is al veel gerealiseerd. Het bij het project vervaardigde rapport ‘Intieme Vaarroute’ dient de gemeente sindsdien als leidraad om, met de beschikbare onderhoudsbudgetten stap voor stap de vaarroute door het kernwinkelgebied weer bevaarbaar te maken. Die vaarroute voert over de grachten van Achter de Kerk, Jeruzalemstraat en Zeugstraat om uiteindelijk via de nu nog afgedekte gracht, onder het plein Achter de Waag en de gracht achter de Sint Anthoniestraat langs, in de Turfmarkt uit te komen. Over de Gouwe en Haven kan dan een heel interessant rondje worden gevaren. Daarmee wil Gouda de beleving op het water tot midden in het kernwinkelgebied brengen. De voorbijkomende bootjes laten zien dat Gouda nog veel meer te bieden heeft dan Kaas en stroopwafels. Het mooie is dat dit vaarplezier voor iedereen bereikbaar is, zowel met een opblaasbare boot van de Action als met een sloep van twintigduizend euro.
De aanzet voor de vaarroute door het kernwinkelgebied is in 2009 gegeven met het weer bevaarbaar maken van de geheel verstopte onderdoorgang onder gebouw de Zon door (INGbank) aan de Wijdstraat. De waterkwaliteit van de daar achterliggende grachten is daarmee aanzienlijk verbeterd en vanaf de Gouwe en Haven kan je nu weer met een boot in de gracht Achter de Kerk komen. Rondvaartbedrijf ‘Reederij de IJsel’ heeft daar een speciaal aangepaste boot met elektrische motor voor in de vaart gebracht. Op het smalste punt bij het kleine sluisje Achter de Kerk is de gracht namelijk slechts 1,60 meter breed. Die boot, de Jan Contant, is te huur en geschikt voor 6 tot 8 volwassenen of nog veel meer kinderen. Menige Gouwenaar en bezoeker over water maakt ook met zijn eigen (bij)boot al gebruik van die route die momenteel tot aan IJssalon Davids Gelato aan de Lange Tiendeweg bevaarbaar is. En ja u kunt ook met de boot naar kapper Joe Derry aan de Zeugstraat (^_^)Aan de Turfmarktkant van de vaarroute is met steun van de gemeente sindsdien de oude Marktpassagebrug verwijderd, die over de gracht achter de Sint Anthoniestraat lag en onderdeel was van bloemenwinkel Wim Jansen. Zo ontstond weer een mooie doorkijk over het water tussen de Hoogstraat / Kleiweg en Achter de Waag. Sindsdien heeft Gouda al meerdere bruggen vernieuwd en verhoogd voor de doorvaarbaarheid langs de Zeugstraat en Jeruzalemstraat. Dat betreft de Bostelbrug t.h.v. de Lange Tiendeweg, de Stoofsteegbrug, de Parkbrug naar het openbare parkje naast Arti Legi achter restaurant Chow en de Collatiebrug waarbij het over de gracht gebouwde trafostation is verplaatst. Met die laatste brug is het grachtje langs het Raoul Wallenbergplantsoen weer bevaarbaar en zichtbaar geworden vanaf de Jeruzalemstraat! Op voorschrift van de gemeente werden ook meerdere particuliere bruggen op vaarhoogte gebracht over de gracht van de Zeugstraat en Jeruzalemstraat; de brug achter Arti Legi en de brug van Ad de Kaasboer. Ook in de Spieringstraat zijn sindsdien 2 particuliere bruggen op vaarhoogte gebracht. Stapsgewijs heeft de gemeente zo al best veel van de vaarroute door het kernwinkelgebied gerealiseerd.Kaderplan bodemdaling frustreert intieme vaarroute door kernwinkelgebiedMet de voorgestelde maatregelen in het Kaderplan Bodemdaling Binnenstad (KBB) dreigt nu echter het varende kind met het badwater weggegooid te worden. De in het KBB voorgestelde afdamming van de gracht van de Turfmarkt bij de Lage Gouwe en de gracht langs de Jeruzalemstraat, is voor de wateroverlast die de bewoners daar ervaren een oplossing. Voor de vaarroute door het kernwinkelgebied zijn de maatregelen echter rampzalig. In het KBB staat daar over het volgende: Verslechtering. Het is niet meer mogelijk om vanaf de gracht van de Turfmarkt naar buiten het compartiment te varen en omgekeerd. De door sommige partijen gewenste ‘intieme vaarroute’ is niet meer mogelijk. Met het slechts benoemen van ’sommige partijen’ doet de gemeente Gouda veel inwoners en zichzelf tekort. Verzuimd wordt te vermelden dat alle tot nu toe gedane investeringen en inspanningen voor het bevaarbaar maken van de vaarroute door het kernwinkelgebied grotendeels ‘in het water gegooid geld’ dreigt te worden. Natuurlijk is het fraaier dat je nu weer onder een aantal bruggen door kunt kijken, maar het beeld van en het genieten van en met bootjes die daar onderdoor varen verdwijnt.Het kan ook anders. Door op de twee plekken waar een afdamming is voorzien, twee sets zelfbedienbare klepstuwen aan te leggen kan er wel gevaren worden door het kernwinkelgebied. Elders in het land is dat een beproefd recept waarmee op een simpele manier gebieden met een klein verschillend waterpeil bevaarbaar gehouden worden. Het KBB is een uitgelezen moment om verder door te pakken met de realisatie van de vaarroute door het kernwinkelgebied. Door het lagere waterpeil zullen er kademuren vervangen moeten gaan worden waar het vernieuwen en verhogen van de resterende bruggen aan gekoppeld kan worden. Verder zorgt het weer zichtbaar maken van het water van de gracht die onder Achter de Waag doorloopt, niet alleen voor een betere waterkwaliteit en bootjes, maar ook voor verkoeling in de binnenstad waar de hittestress ’s zomers steeds voelbaarder wordt. Kortom; hier liggen juist koppelkansen om de vaarroute door het kernwinkelgebied verder te brengen! Hier ligt een uitdaging voor de Gemeenteraad van Gouda en de Verenigde Vergadering van Rijnland. Daarbij zal kritisch gekeken moeten worden naar welk deel van de kosten voor rekening van Rijnland en voor de gemeente Gouda zijn.
Dit allemaal is weer eens een hersenscheet van de politiek in Gouda geweest.
Er wordt vanalles geroepen maar er gebeurt niets. Er zou een haven komen voor de plezier jacht , aan de veerstal zouden wat winkels komen waaronder een soort VVV kantoortje zodat mensen wat informatie krijgen over wat er te zien en te doen is in Gouda. Maar wat gaan ze doen ?? van ouwe zooi ( die asfalt bende ) een soort uitgaans gelegenheid fabriceren wat half af is en er niet uit ziet.Wat alleen maar geluidsoverlast oplevert . Er zijn voldoende andere locaties aanwezig in Gouda waar dit prima zou passen. Net als die Disco die ooit eens belooft is aan het hamstergat. Voor jongeren is er helemaal niets te doen in Gouda. Er wordt veel bedacht in die Stroopwafel…maar de uitvoering ??? nul komma nul. Gouda loopt miljoenen inkomsten mis door die niksnutten.
Kom, kom Marcel, niet zo negatief! Het kost allemaal wel een hoop geld hé. Kijk nu eens wat er allemaal wel al gerealiseerd is om Gouda bevaarbaar te maken. Na de afsluiting van de Haven in de jaren ’50 ging het eerst alleen maar achteruit met de bevaarbaarheid. Maar in de jaren’90 zijn de Sint Remijnsbrug bij de Nieuwe Haven en de Sint Joostbrug bij de Groenendaal weer beweegbaar gemaakt. Daardoor zien we nu weer schepen aan de steiger aan de Oosthaven. Ik denk dat het er uiteindelijk allemaal gaat komen. Maar toegegeven; daar moeten we wel veel geduld voor hebben. Jouw bijdrage kan zijn te laten horen dat jij en misschien je vrienden ook, dit allemaal erg graag zouden willen.
Met hartelijke groet, Hans du Pré