Willem van Oranje’s snelweg over water

Lees hier over de mogelijkheden om het historische vaarwater rondom Gouda nieuw leven in te blazen.

De middeleeuwse graven van Holland, die eerst aan Gouda stadsrechten verleenden – waaronder het recht om tol te heffen – en vervolgens besloten om hier hun tolhoofdkantoor voor de binnenvaart te vestigen, hebben zo de kiem gelegd voor het prachtige aanzien van Gouda.

Het rondje Weidse Waterbaan

Hoe langer de schippers erover deden om onze sluizen te passeren, des te meer geld brachten ze in het laatje. Listige stadsbestuurders en bedrijvige burgers deden er dan ook alles aan om het de schippers zo veel mogelijk naar de zin te maken en hun verblijf op te rekken met verplicht in acht te nemen doorvaartijden en met een aantrekkelijk aanbod van lokale horeca en ondersteunende scheepvaartdiensten.

Prins Willem van Oranje (geen graaf van Holland maar wel van Nassau) werd een paar eeuwen later geholpen om juist sneller Gouda te passeren. In zijn vrijheidsstrijd tegen de koning van Spanje was hij gebaat bij de mogelijkheid om zijn manschappen rap te verplaatsen; ook over het water. Daarom werd door Gouda speciaal voor zijn oorlogsschepen een omweg gegraven aan de westzijde van de stad. Die omweg ligt er nog steeds. Het is de Turfsingel vanaf de Mallegatsluis tot aan het Bolwerk.

Voor vrachtvervoer bleef de oude route verplicht met het oog op de inkomsten voor de stad. Moderne stadsbestuurders doen er goed aan dit voorbeeld te volgen. Als de oude route weer bevaren kan worden, zal het opnieuw leiden tot welvaren voor de stad. De kansen zijn er met de plannen van de Provincie Zuid-Holland voor de ‘Weidse Waterbaan’. Dat is een vaarrondje over de IJssel tot aan Hekendorp, dan linksaf langs de Enkele of Dubbele Wiericke naar Fort Wierickeschans, over de Rijn naar Bodegraven en vandaar kan op drie manieren, afhankelijk van de benodigde doorvaarthoogte, door Polder Tempel gevaren worden naar de Breevaart en verder, terug naar Gouda. Het zou mooi zijn als ook in Gouda gekozen kan worden: tussen de Singelroute – de ‘snelweg van Willem van Oranje’ – of de rustieke route van de graven van Holland. En de ware liefhebber zal beide routes willen ervaren met het rondje door de stad van de rondvaartboot.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *